Tinkama mityba arterinėje hipertenzijoje

Mitybos rekomendacijos dėl hipertenzijos

Dieta, sergant Hipertenzija

Europos kardiologų draugijos ŠKL prevencijos gairės: mitybos svarba širdies ir kraujagyslių ligų prevencijai Širdies ir kraujagyslių ligos ŠKL yra pati dažniausia mirties priežastis visame pasaulyje.

Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos PSO duomenimis, m. Tai sudaro 31 proc.

  • Ką reiškia pirmasis hipertenzijos laipsnis
  • Hipodinamijos hipertenzija
  • Hipertenzija ir kaip kovoti

Daugiau nei ¾ mirčių dėl ŠKL stebimos mažas ir vidutinio dydžio pajamas turinčiose šalyse [1]. Daugumos ŠKL galima išvengti pakeitus gyvenimo būdą — pradėjus tinkamai maitintis, užsiimant fiziniu aktyvumu ir atsisakius žalingų įpročių.

Patys didžiausi ŠKL rizikos veiksniai yra netinkama mityba, fizinis neaktyvumas, rūkymas ir žalingas alkoholio vartojimas [1]. Rizikos veiksnių neigiamas poveikis gali pasireikšti padidėjusiu kraujo spaudimu ir gliukozės bei lipidų kiekiu kraujyje, antsvoriu ir nutukimu.

hipertenzija erškėtuogių vaisiai

Tyrimais įrodyta, kad druskos kiekio sumažinimas dietoje, didesnis vaisių ir daržovių vartojimas, reguliarus fizinis aktyvumas ir rūkymo bei žalingo alkoholio vartojimo nutraukimas sumažina ŠKL riziką [1]. Vaistų nuo cukrinio diabeto, arterinės hipertenzijos ir hiperlipidemijos vartojimas taip pat mažina šių ligų riziką ir mitybos rekomendacijos dėl hipertenzijos nuo infarkto ir insulto [1]. Šio straipsnio tikslas — remiantis šiomis gairėmis apžvelgti naujausias mitybos rekomendacijas ŠKL prevencijai.

Mitybos rekomendacijos ŠKL prevencijai Netinkami mitybos įpročiai gali didinti ŠKL riziką dėl to, kad didina cholesterolio kiekį kraujyje, kraujospūdį, kūno svorį, cukrinio diabeto išsivystymą [2].

Dauguma įrodymų apie mitybos ir ŠKL ryšį surinkta atlikus stebėsenos tyrimus.

gimnastika svorio metimui su hipertenzija

Mitybos įtaka nagrinėjama trimis mitybos rekomendacijos dėl hipertenzijos tiriamos atskiros maisto medžiagos, tam tikri produktai arba specialios dietos daugiausia tyrinėjama Viduržemio jūros dieta [2].

Pagrindinės maisto medžiagos, susijusios su Mitybos rekomendacijos dėl hipertenzijos, yra riebalų rūgštys, mineralai, vitaminai ir skaidulos. ŠKL prevencijai svarbiau yra ne bendras suvartotų riebalų kiekis, o riebalų rūgščių tipas.

koronarinės širdies sveikata

Vainikinių širdies kraujagyslių ligų rizika sumažėja 2—3 proc. Mononesočiosios riebalų rūgštys turi teigiamą efektą didelio tankio lipoproteinų kiekiui, tačiau yra nedaug duomenų, kad jos mažintų vainikinių širdies kraujagyslių ligų riziką.

Polinesočiosios riebalų rūgštys mažina mažo tankio lipoproteinų kiekį ir šiek tiek didina didelio tankio lipoproteinų koncentraciją [2]. Yra išskiriamos dvi polinesočiųjų riebalų rūgščių grupės — omega-6 riebalų rūgštys, kurių daugiausia yra augaliniuose produktuose, ir omega-3 riebalų rūgštys, esančios žuvyje. Ypač svarbios yra omega-3 riebalų rūgštims priklausančios eikozapentaeno ir dokozaheksaeno rūgštys.

Savaitės hipertenzijos meniu Geras tinkamos hipertenzijos mitybos pavyzdys pateikiamas lentelėje, kuris padės tiksliai suprasti, kuriuos maisto produktus galite naudoti ir su kuriais jie gali būti derinami. Dieta hipertenzijai Su aukštu kraujo spaudimu širdis turi dirbti sunkiau, kad organams ir audiniams būtų tiekiamas pakankamai kraujo ir deguonies. Tai sukelia didesnę apkrovą pačiai širdžiai ir laivams. Aukštas kraujospūdis yra pagrindinis insulto ir širdies priepuolio vystymosi rizikos veiksnys.

Trans riebalų rūgštys, nors ir priklauso nesočiųjų riebalų grupei, yra ypač žalingos, nes didina cholesterolio ir mažina didelio tankio lipoproteinų kiekį kraujyje [2]. Perspektyviųjų tyrimų metaanalizė parodė, kad 2 proc. Metaanalizės duomenimis, natrio suvartojimą sumažinus 1 g per dieną sistolinis kraujo spaudimas arterine hipertenzija sergantiems pacientams sumažėja 3,1 mm Hg, o sveikiems asmenims — 1,6 mm Hg [2].

Klinikinis tyrimas atskleidė nuo kiekio priklausantį ryšį tarp natrio suvartojimo sumažinimo ir kraujo spaudimo sumažėjimo.

vaistas hipertenzija 2 valg

Daugelyje Vakarų šalių druskos suvartojimas yra labai didelis — 9—10 g per dieną, kai rekomenduojama ne daugiau nei 5 g per dieną [2]. Optimalus druskos suvartojimas turėtų būti iki 3 g per dieną [2].

Tinkama mityba arterinėje hipertenzijoje

Nors duomenys apie druskos suvartojimo ir kraujo spaudimo ryšį yra kontraversiški, dauguma tyrimų rezultatų rodo, kad druskos sumažinimas yra svarbus veiksnys vainikinių kraujagyslių ligų ir insulto prevencijai. Druskos sumažinimas maiste gali būti pasiektas daugiau gaminant namuose, mažiau valgant jau pagamintą maistą, renkantis natūralius produktus ir mažiau sūdant maistą. Nustatyta, kad kalis palankiai veikia kraujo spaudimą.

Pasaulinė hipertenzijos lyga angl. International Society of Hypertension, ISH ir kitomis organizacijomis, gegužės ąją paskelbė Pasauline hipertenzijos diena [2, 3]. Tai buvo padaryta norint atkreipti visų pasaulio gyventojų dėmesį ir padidinti jų supratimą apie aukštą arterinį kraujo spaudimą bei jo grėsmingas ir ilgalaikes pasekmes. Penkerių metų periodui — nuo iki m.

Pagrindinis kalio šaltinis yra vaisiai ir daržovės [2]. Nustatytas atvirkštinis statistiškai reikšmingas ryšys tarp kalio suvartojimo ir insulto išsivystymo [2].

Mitybos rekomendacijos sergantiems arterine hipertenzija

Sumažinus natrio kiekį maiste ir padidinus kalio suvartojimą, galima sumažinti kraujo spaudimą. Klinikinis tyrimas, kuriame buvo vertintas magnio ryšys su ŠKL ir mirštamumo nuo jų rizika tarp didelės ŠKL rizikos pacientų, parodė, kad tiriamųjų, vartojusių didžiausią magnio kiekį, mirštamumo rizika sumažėjo 34 proc. Hormonų terapija hipertenzijai gydyti tyrimų metaanalizės duomenimis, pakankamas magnio suvartojimas sumažina mirštamumą nuo ŠKL 16 proc.

išeminės širdies ligos su hipertenzija gydymas